Czy jesteś jedną z tych osób, na które działa GABA? – o tym, jak wypoczywać efektywniej

Czy jesteś jedną z tych osób, na które działa GABA? – o tym, jak wypoczywać efektywniej

GABA – jeśli czujesz jej działanie to jesteś jednym z…wielu.

 
Popularny suplement, który wg producentów ma wielokierunkowe działanie zawiera niezwykle ciekawą substancję budzącą nieco kontrowersji. Najlepsze jest to, że najpewniej wynika to z tego, że GABA, czyli kwas gamma-aminomasłowy nie musi działać na wszystkich.
 
GABA (inaczej kwas gamma-aminomasłowy) to organiczny związek chemiczny z grupy aminokwasów, który pełni funkcję głównego neuroprzekaźnika o działaniu hamującym w całym układzie nerwowym. (z: wiki)
 
Mówiąc po ludzku – jego obecność w mózgu i działanie jako neuroprzekaźnik w układzie nerwowym pozwala na zmniejszenie progu odbierania bodźców, co wpływa na wzmożone uczucie relaksu, odpoczynku, redukcji stresu, odprężenie, zmniejszenie napięcia mięśniowego czy nasilonej regeneracji. 
 
GABA obecnie znana jest przede wszystkim jako suplement pomagający uregulować sen, zwiększyć regenerację i pomóc odpocząć.
To, co jednak budzi kontrowersje to to, że najpopularniejsze ‚solidne’ badania jasno potwierdzają, że GABA nie może wpływać hamująco /czyli przy okazji uspokajająco  odprężająco itd. / na układ nerwowy, ponieważ nie przechodzi przez tak zwaną barierę krew-mózg (ang. BBB – Blood-Brain Barrier).
 
Chwilka, wiem, że to może ciężkie pojęcie, ale w rzeczywistości dobrze obrazuje to prosty przykład:
⇒ Do pierwszego pokoju może wejść każdy. /przechodzi barierę krew-mózg/
⇒ Do drugiego, aby wejść, potrzebuje klucz. /nie przechodzi jeśli nie ma klucza, ew. może przejść jeśli zamek jest wyłamany/
 
Bariera krew –mózg to fizyczna i biochemiczna bariera pomiędzy naczyniami krwionośnymi a tkanką nerwową. Jej funkcją jest zabezpieczanie układu nerwowego przed niepożądanymi i/lub toksycznymi oraz szkodliwymi czynnikami.
 

Wyłapuje to, co potrzeba i odrzuca to, czego nie chce zapraszać do układu nerwowego.

 
Tak czy inaczej kwas gamma-aminomasłowy przyjmowany doustnie w formie suplementu ulega rozkładowi enzymatycznemu w naszym układzie pokarmowym. To, co się wchłania to znany i lubiany kwas masłowy (in. kwas butanowy). Żeby temu zapobiec i pozwolić dostać się GABA do naszego układu nerowego można spróbować połączenia, które to umożliwi (tu stosuje się chociażby połączenie GABA z wit. B3 o nazwie Picamilon).
 

…ALE, ktoś mi powie:

A na mnie GABA działa.

i czujesz się zrelaksowany, wyciszony i szczęśliwy.
…i czujesz się zrelaksowany, wyciszony i wypoczęty.
 
Ano właśnie. GABA może działać i potwierdza to nawet troszkę badań. Nie wszystkie z nich wydają się być rzetelne (zawsze podejrzanie robi się, kiedy któraś z osób badających ma związek z produkcją suplementów i/lub ich dystrybucją). 
Niemniej część jest spoko, a co najważniejsze potwierdzają też doświadczenia empiryczne wielu osób.
 
Efekt GABA opisują wówczas jako dokładnie taki, jaki podają producenci suplementu. Super efektywny sen, nawet w mniejszym wymiarze czasu, rozluźnienie, odpoczynek, lepsza regeneracja, lepsze samopoczucie itd. itd..
 

Jak to możliwe?

Okazuje się, że czasami bariera krew-mózg może przepuszczać niewielkie ilości kwasu gamma-aminomasłowego. To sprawia, że odczuwamy działanie, jakie opisują producenci suplementów. Nie działa to jednak u wszystkich i zależy od wielu czynników, które na tę barierę działają rozluźniająco.
Niektóre źródła mówią, że ma to związek ze stanem zapalnym (czyli stan zapalny -> rozszczelnienie bariery krew-mózg -> działanie GABA), co negatywnie by świadczyło o naszej kondycji. Są to jednak raczej przypuszczenia i potrzeba zdecydowanie więcej niesponsorowanych badań.
 
 
GABA działa w układzie nerwowym
GABA działa w układzie nerwowym

 

Dawki, które zwykle są stosowane zaczynają się od 500mg, a kończą nawet na 4-5g.

U osób, które chcą uzyskać efekt podniesienia poziomu hormonu wzrostu/zmniejszenia kortyzolu jeszcze więcej. Nie sugeruję jednak stosować więcej niż 4-5g, a najlepiej – jeśli chcemy zdecydować się na test – spróbować dawki od 500mg do 1g.
Zwiększenie dawki zbyt mocno u osoby, która nie wie jak reaguje na ten suplement może nasilić to, czego nie chcemy. GABA to nie jest żaden adaptogen, więc ma i efekty uboczne.

 

Jakie może mieć negatywne efekty uboczne GABA?

  • uczucie duszności i przyspieszony oddech
  • mdłości
  • możliwe wystąpienie ataków paniki
  • mrowienie, swędzenie 

Jakie są moje doświadczenia?

Na mnie nie działa. Miałam dwa podejścia przed snem – nie pamiętam dawek (na pewno nie przekroczyłam 1g) – i za każdym razem efekt był odwrotny od oczekiwanego. Zamiast ululać mnie do snu – nie mogłam zasnąć. Ponieważ nie chciałam z nią więcej eksperymentować – zrezygnowałam z testu. 

 
Z drugiej strony znam mnóstwo osób, którym GABA służy i widzą efekty, których nie nazwaliby „placebo”.
 
Myślę, że warto przekonać się jak zadziała, jeśli czujesz się przeciążony, zestresowany i z tego stresu nie możesz spać.

Kto wie, może i pomoże Ci w regeneracji? :)

 
Taki efekt, nawet jeśli to „placebo” – to dobry efekt.
 
O GABA można by pisać jeszcze w odniesieniu do alkoholu, kofeiny, różnych połączeń, przemian i rozkładu. Dzisiaj chciałam bardzo ogólnie zaznaczyć, że nie jest to opcja dla wszystkich i jeśli u Ciebie to „działa” – to nie znaczy, że u kogo innego działanie będzie jednakowe. Z pewnością efekty, jeśli są, są korzystne.

GABA zaleca się przyjmować po treningu i/lub przed snem w celu wyciszenia układu nerwowego.

 


Źródła:
 
Lubisz to? Podziel sie z innymi:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

Related Posts

Posiłki potreningowe – przepisy

Posiłki potreningowe – przepisy

Jesteś biegaczem? Trenujesz wytrzymałościowo / eksplozywnie / interwałowo? Zapomnij o tym, że po treningu liczy się „tylko białko”. Jeśli chcesz się właściwie regenerować to węglowodany muszą wieść prym, zwłaszcza w pierwszym posiłku po treningu. Decyduje o tym prosty mechanizm – glikogen, czyli węglowodany upakowane w […]

Żywienie okołotreningowe

Żywienie okołotreningowe

Każda dyscyplina sportowa rządzi się swoimi prawami, które przede wszystkim odnoszą się do jej zasad, ale tym, do czego kolejno powinniśmy przywiązywać uwagę to odżywianie, zwłaszcza okołotreningowe. Dieta biegacza, kolarza czy triathlonisty tak, jak każdego innego sportowca, nigdy nie powinna być mylona z dietą „tradycyjną”. […]



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *