Zimny ryż ma 2 razy mniej kalorii – 100% technika korzystania ze skrobi opornej?

Zimny ryż ma 2 razy mniej kalorii – 100% technika korzystania ze skrobi opornej?
To nie tytułowa ściema! Ugotowany ryż, zostawiony na noc w lodówce może mieć mniej o 50, a nawet do 60% kalorii niż świeżo ugotowany*.

To, co tutaj jest jednak składnikiem kluczowym to olej kokosowy w ilości niewielkiej – około 3g na 100g ryżu. Luzik, nie zaszkodzi nawet beztłuszczowcom.


Ryż gotujesz normalnie w wodzie z dodatkiem oleju.

Ugotowany wkładasz na noc (12-godzinną) do lodówki i otrzymujesz produkt o nawet 50-60% mniej kaloryczny niż wyjściowy. Olej pomaga tworzyć wiązania wodorowe pomiędzy cząstkami amylozy. Temat był prezentowany na spotkaniu American Chemical Society w 2015 roku.



Tytuł: Rice (Oryza sativa L.) resistant starch and novel processing methods to increase resistant starch concentration

 
 
To dobre info dla wszystkich na low-carbie, którzy starali się robić imitacje ryżu z kalafiora. Nie bawcie się w to, bo kalafior i tak was nie zaspokoi tak, jak zrobi to ryż! 


 
To złe info dla wszystkich, którzy są na diecie pudełkowej i wyliczone makro przygotowują wcześniej, i chowają do lodówki. Bo kalorie z ryżu po części uciekają. Po podgrzaniu dania nie powracają, więc brzmi sensownie. :)


 
To super info dla osób, które boją się skoków cukru i insuliną – taki ryż zwiększa wrażliwość insulinową i daje mniejszy pik cukrowy niż świeżo ugotowany ryż, więc to dobry wybór dla osób z cukrzycą typu 2. 


 
Szok i niedowierzanie, ale taka taktyka – poza bezstresowym jedzeniem większej ilości carbs ;) ma wiele innych zalet.


Ich imię to – SKROBIA OPORNA. :)

zimny ryż sushi
Zimny ryż sushi

 

Bo część węgli, która przestaje nas nasycać kaloriami zamienia się właśnie w taką formę węglowodanów, które służą nam, ale nie stanowią już takie wartości energetycznej jak wcześniej.


W skrócie, skrobia oporna daje nam znacznie mniej energii, bo nie może być całkowicie strawiona – rozkładanie skrobi tego rodzaju jest nieco oporne – jak mówi sama nazwa – dla enzymów. Karmią się nią bardziej bakterie jelitowe, a więc mikroflora. :)



Mamy dzięki temu przepis na ryż, który ma mniej kalorii i więcej pożywienia dla naszej mikroflory, która jak wiemy jest kluczowa i dla zdrowia, i dla redukcji, i dla naszej sprawności życiowej. ;)

Trochę jak błonnik nierozpuszczalny, ale lepiej. Skrobię oporną poza zimnym ryżem i ziemniakami znajdziemy w takich produktach jak topinambur, niedojrzałe banany i rośliny strączkowe (fasola, soczewica).





Składniki:

  • Ryż biały – 100g
  • Olej kokosowy – 3-4g
  • Woda

Przygotowanie:

  • Wstaw 400ml wody w garnku na gaz, doprowadź do wrzenia
  • Dodaj olej kokosowy
  • Włóż ryż
  • Gotuj do miękkości
  • Ostudź i włóż ugotowany ryż do lodówki
  • Po 12h wyjmij i przygotuj ulubione danie z ryżem lub przekąskę treningową (przepis znajdziesz tutaj).




I to wszystko! Smacznego ryżu! :) ♥


Badanka:
 
Lubisz to? Podziel sie z innymi:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

Related Posts

Posiłki potreningowe – przepisy

Posiłki potreningowe – przepisy

Jesteś biegaczem? Trenujesz wytrzymałościowo / eksplozywnie / interwałowo? Zapomnij o tym, że po treningu liczy się „tylko białko”. Jeśli chcesz się właściwie regenerować to węglowodany muszą wieść prym, zwłaszcza w pierwszym posiłku po treningu. Decyduje o tym prosty mechanizm – glikogen, czyli węglowodany upakowane w […]

Żywienie okołotreningowe

Żywienie okołotreningowe

Każda dyscyplina sportowa rządzi się swoimi prawami, które przede wszystkim odnoszą się do jej zasad, ale tym, do czego kolejno powinniśmy przywiązywać uwagę to odżywianie, zwłaszcza okołotreningowe. Dieta biegacza, kolarza czy triathlonisty tak, jak każdego innego sportowca, nigdy nie powinna być mylona z dietą „tradycyjną”. […]



16 thoughts on “Zimny ryż ma 2 razy mniej kalorii – 100% technika korzystania ze skrobi opornej?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *