Wprowadź jeden zdrowy nawyk

Wprowadź jeden zdrowy nawyk

Wprowadź jeden zdrowy nawyk.

Tylko jeden, ale teraz.

Wiecie jak to jest – jak spotykacie osobę uzależnioną od fajek, to powie Wam: „na coś trzeba umrzeć”;
z kolei uzależniony od kawy wyciągnie z rękawa paręnaście powodów-dowodów, badań i opinii [kogoś], że kawa to jest super zdrowa. ;)

Mimo to, nawet i taka osoba może powiedzieć:

Cokolwiek to jest i przyjmujemy to w nadmiarze – warto zrobić przerwę.

i nie kiedyś, ale właśnie teraz bo nie ma jutra. Życie jest w tej chwili. W tej, kiedy czytasz ten tekst, kiedy siedzisz w pracy / na uczelni / idziesz po zakupy czy trenujesz. Składa się z prostych decyzji, które realizujesz w dokładnie tym momencie i tylko wtedy się „liczą”.

Z kawą po paru latach wyszło mi pożegnać się z nią na miesiąc, ale powrót nie był trudny, dlatego zapraszam was na moje autorskie, genialne połączenie tutaj – Kawa daktylowa <3

Co w tym dziwnego?

W końcu wieloletnie nawyki nie giną po miesiącu, aczkolwiek wiele z przyzwyczajeń – zwłaszcza jak widzimy pozytywne efekty zmian – można zmienić.

 

Trening
Wprowadź jeden zdrowy nawyk

Zmień to, co obciąża Cię podczas treningu.

Czujesz, że nie jesteś w pełni naładowany, a tętno jest wyższe niż zwykle?

Zastanów się:

  • czy wczoraj nie piłeś alkoholu (dzień „po” zwykle tętno jest wyższe, a nogi cięższe) – po pierwsze organizm jest obciążony metabolizmem procentów, po drugie – odwodnienie będzie spowalniać Cię na treningu. Serce osoby odwodnionej musi włożyć więcej wysiłku w to, aby pompować krew (spadek objętości krwi = spadek ciśnienia = wzrost tętna). We właściwym żywieniu sportowców jednym z celów jest odciążenie układu pokarmowego do tego stopnia, aby krążąca krew płynęła do mięśni i tam dostarczała tlen.

 

  • nie przeładowałeś się cukrem. – to może szkodzić dwojako – raz, nieprzyzwyczajona głowa po dużej ilości cukru boli / uwaga na ładowanie przed długim startem – wtedy źródło cukrów JEST istotne /; dwa – nadmiar owoców u wielu osób powoduje wzdęcia i nietolerancje. Jeśli bulgocze Tobie w brzuchu po dwóch-trzech jabłkach, to nie szukaj problemu gdzie indziej. Duża ilość fermentujących oligo-, di- i monosacharydów oraz polioli (FODMAP) faktycznie może wzmagać gazy, powodować ból brzucha, przelewanie i dyskomfort trawienny.

 

Zdrowe nawyki
Woda i kawa – bez pośpiechu

 

Jest parę fundamentalnych zasad zdrowego odżywiania.

I jeśli jeszcze ich nie wprowadziłeś – zacznij od nich. Są to te zasady, które spotykamy we wszystkich najpopularniejszych i mających największą ilość praktyków-zwolenników.
Spotykamy je zarówno w diecie paleo, w diecie wegańskiej, śródzemnomorskiej, diecie opartej na niskim indeksie glikemicznym. Nawet dieta „zbilansowana” czy zwyczajnie „zalecana” nie odbiega tu zbyt znacząco (dobra, może piramida IŻŻ nie powala jakością – o tym pisałam tutaj). 

Poniżej przykłady punktów wspólnych. Oczywiście możemy stosować „ubogą” dietę wegańską pełną wegańskich słodyczy – mam jednak na myśli proste jedzenie, które jest jednocześnie najłatwiej dostępne.

  1. Pij dużo wody.
  2. Jedz codziennie surowe warzywa i owoce.
  3. Nie objadaj się.
  4. Unikaj cukru, rafinowanych produktów, produktów wysokoprzetworzonych.
  5. Wywal z diety tłuszcze trans.
  6. Nie spiesz się, nie jedz w biegu.
  7. Ruszaj się
  8. Dbaj  relaks – stres może przekreślić wszystkie zalety płynące z realizowania punktów 1-7.

…i wprowadź na stałe parę nawyków, jeden po drugim.

Zacznij od tych – [klik]. :)

Lubisz to? Podziel sie z innymi:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest

Related Posts

Posiłki potreningowe – przepisy

Posiłki potreningowe – przepisy

Jesteś biegaczem? Trenujesz wytrzymałościowo / eksplozywnie / interwałowo? Zapomnij o tym, że po treningu liczy się „tylko białko”. Jeśli chcesz się właściwie regenerować to węglowodany muszą wieść prym, zwłaszcza w pierwszym posiłku po treningu. Decyduje o tym prosty mechanizm – glikogen, czyli węglowodany upakowane w […]

Żywienie okołotreningowe

Żywienie okołotreningowe

Każda dyscyplina sportowa rządzi się swoimi prawami, które przede wszystkim odnoszą się do jej zasad, ale tym, do czego kolejno powinniśmy przywiązywać uwagę to odżywianie, zwłaszcza okołotreningowe. Dieta biegacza, kolarza czy triathlonisty tak, jak każdego innego sportowca, nigdy nie powinna być mylona z dietą „tradycyjną”. […]



1 thought on “Wprowadź jeden zdrowy nawyk”

  • Chyba mam odpowiedź na swoje pytanie ale wolę się upewnić. Pomóż mi proszę. :)

    Jestem na diecie wegańskiej, więc wiadomo roślin strączkowych u mnie nie brakuje, jednak zastanawiam się czy nie jem zbyt dużo owoców… ciągle mam wzdęty brzuch, ogólnie ‚te’ problemy, wzdęcia, potrafię nawet 3 razy dziennie biegać do toalety. Czuje się tak sobie, a nie zawsze tak było. Owoce zazwyczaj jem w pierwszej części dnia, jednak może z nimi przesadzam i organizm nie może tego ‚przetrawić’?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *